Reportage |
Mose etiopierns kloster:
gästfrihet och religionsdialog i den syriska öknen av John Maule Jag vaknar på min madrass i bergsklostret som ligger drygt trettonhundra meter över havet. Natten har varit kylig som den brukar vara i öknen och höjden gör också sitt till. Solen håller på att gå upp och dess röda klot belyser bergen på andra sidan ökenslätten så att de ser ut som kulisser, ordnade framför varandra. Solklotet stiger snabbt och samtidigt vaknar alla djuren: duvorna, hönsen, hundarna, getterna och de små vilda fåglarna. Man känner hur värmen från solen ökar temperaturen minut för minut. | |
Som ende katolik deltar jag i en pilgrimsfärd till Syrien tillsammans med sjutton andra svenskar från olika kyrkor och vi har kommit till Deir Mar Musa Al-Habashi eller Mose etiopierns kloster, som det blir i svensk översättning. Hit kom 1982 en ung italiensk jesuit Paolo Dall'Oglio, som studerade arabiska i Libanon. Klostret låg då i ruiner. Han slogs av ökenlandskapets karga skönhet och stannade i ruinerna i tio dagar, bad, läste koranen tillsammans med några muslimska jägare som kom förbi och fick en vision om hur klostret skulle återupplivas. Det skulle åter bli en plats för andlighet. Han grundade en kommunitet där arbete, gästfrihet och religionsdialog var utmärkande drag. Och han har lyckats förverkliga sin vision. |
Mose etiopierns kloster. Redan på 500-talet levde munkar här ute i halvöknen. Nu blomstrar åter igen kommuniteten och tar emot besökare från när och fjärran. Naturen är karg och gästfriheten stor. Närheten och värmen från klostrets gudstjänst dröjer sig kvar länge. Foto: Inga-Lill Rubenson |
Som stora svalbon fastklistrade vid berget ligger klostrets hus nästan ända uppe på bergets topp och det vindlar en blandning av stig och trappa ditupp. Vandringen till klostret tar cirka en halvtimme och på ryggen bär vi allt vi behöver för två dygn inklusive vatten. Viktiga ting är en mössa för nattkylan och en ficklampa för att kunna se att gå mellan husen när mörkret fallit. Klostret har ett eget solcellsdrivet kraftverk, men det fungerar inte nattetid.
När vi kommer upp blir vi bjudna på husets vatten av en av fader Paolos medarbetare. Vi avböjer försiktigtvis, men tackar ja till the. Många av oss har på resan haft besvär med magen och blivit tillrådda att hålla oss till mineralvatten och kokta drycker. Så blir vi visade till våra kvarter. Vi bor tre till sex i varje rum. även för de gifta gäller att männen bor för sig och kvinnorna för sig. Inredningen är enkel. En glödlampa i taket och ett skåp i hörnet och till var och en madrass, några filtar och en kudde. Utanför det lilla huset av murad sten finns en terrass med en snäll hund och en vid utsikt över öknen. Endast ett bräckligt staket skiljer oss från bråddjupet. Det börjar bli mörkt när vi går nerför stigen till huvudbyggnaden, där vi får böja oss djupt för att komma igenom en låg liten öppning i muren som utgör den yttre ingången. Det lilla formatet på ingången gör, att den bättre stänger ute köld och värme. Men det är inte bara klimatet som avgör. Kyrkportarna i de gamla kyrkorna i Syrien är ofta låga vilket gör att man får böja sig ned för att komma in i helgedomen. Det befordrar en ödmjuk inställning. Porten till klostrets kyrka är något högre än huvudingången. |
Bibeln ligger i bokstöd som är i lagom höjd för att den heliga skriften ska vara i höjd med hjärtat när man sitter på golvet och läser ur den. Foto: Inga-Lill Rubenson |
Utanför står det skor och jag förstår att jag ska ta av mig mina skor. Inne i kyrkan är golvet helt täckt av mattor och belysningen utgörs endast av några stearinljus. I dunklet urskiljer jag människor i meditationställning. Innan mässan är det en timmes meditation och eftersom jag har ont i ett knä, slår jag mig ned på en stol. Det är en stor stillhet och frid, och jag anar av de knappt skönjbara väggmålningarna att jag befinner mig i en mycket gammal kyrka. När en timme gått kommer Fader Paolo och mässan börjar. Den är på arabiska och jag har lite svårt att följa med och känna igen mig i liturgin. De flesta av mina svenska medpilgrimer går till nattvarden, men jag avvaktar för jag vet ännu inte vart jag har kommit. | |||||||
Duvan är formad av arabiska bokstäver som bildar orden Bismillah al-rahman al-rahim vilket betyder i Guds den barmhärtige Förbarmarens namn. Foto: Inga-Lill Rubenson | |||||||
Någon vecka innan jag reste till Syrien hade teveprogrammet Packat och klart ett reportage om Mose etiopierns kloster. Man var där en halvdag och inslaget handlade mest om utsikten och den getost som framställdes i klostret. Andligheten var helt frånvarande och jag var orolig att det enbart var något slags turistkloster. Att under två dagar uppleva den andliga atmosfären och möta människorna i klostret innebar en mycket positiv överraskning. Efter mässan, som slutar vid åttatiden på kvällen, tänds den elektriska belysningen och jag ser underbara medeltida fresker framträda på kyrkans väggar. Fader Paolo förklarar vad de föreställer och berättar att de är renoverade i flera omgångar bland annat med hjälp av EU-pengar. Så får vi kvällsvard i sällskap med Fader Paolo, som intresserat frågar var och en vad man sysslar med i vanliga fall. Han har lätt för personkontakt och en snabb uppfattningsförmåga. Både han, de andra munkarna och de tillfälliga medarbetarna utstrålar vänlighet och positivt människointresse. Nästa dag berättar Fader Paolo om kommuniteten. Han vill skapa en plats för förståelse och dialog mellan kristendom och islam och nämner som inspirationskälla Charles de Foucauld, officeren som blev eremit och bodde bland beduinerna. (I samband med upprorstrider blev han ihjälskjuten och han har nyligen blivit saligförklarad.) Middag i beduintältet med klostrets bröder och systrar, gästande nunnor och en handfull svenskar. Foto: Inga-Lill Rubenson
Till Mar Musa i bilder
copyright © Inga-Lill Rubenson, Karavanen och John Maule |